Wednesday, 15 June 2011

Jalan Hidupku..~

Bismillahirrahmanirrahim.. Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani..
 
Akhir-akhir ini, selalu jer kita dengar pasangan tu putus cinta pasangan ni cintanya tiada kesampaian.. kan?? kenapa?? tepuk dada tanya lah iman.. mungkin kita hanya merancang tapi sebaik-baik penentu adalah Allah s.w.t.. mungkin cinta yang tiada redha Illahi, ataupun Allah s.w.t sengaja temukan kita dengan orang yang salah dahulu.. kenapa?? sebenarnya Allah ni cemburu juga.. cemburu?? knp cemburu?? yelaa..Dia cemburu bila cinta kita pada manusia melebihi cinta kita kepada-Nya.. Allah taknak kita terus hidup sebagai seorang yang alpa.. lalai pada suruhan-Nya.. percaya tak yang Allah s.w.t terlalu sayangkan kita semua?? betul... buktinya sehingga ke hari ini kita masih lagi diberi peluang untuk hidup di bumi Allah yang aman ini.. masih boleh jumpa kawan2, buat keje tu buat keje ni.. dan yg penting masih dapat tatap wajah mak abah kita kn (pd yang punya ibu bapa syukurlah..sy hanya ada mak jer membesarkan sy smpai sekarang..abah meninggal di waktu sy berusia 6 tahun lg..) susahnya kn mak besarkan 8 orang anak??boleh pasti ke 8 orang anak ni leh jaga mak nanti?? insyaAllah kenapa tidak kn..

Sebut pasal cinta ni.. sy pn pernah juga bercinta.. (cinta monyet..macam2 la kn??) biasa la semakin meningkat usia kita semakin banyak dugaan yang Allah bagi.. tetapi cinta tu sia2 la kot rasanya.. walaupon cinta bagai nak rak.. knp putus?? percaya tak bila sy ckp masa sy msh berhubung dengannya dia kata dia akan bertunang dengan orang lain.. hati mana yang tak sedih kn? berbalik pada ayat ''kita hanya merancang, tetapi Allah yang menentukan..'' mungkin dah tiada jodoh..nak buat mcm mana kn? arghh masa putus cinta tu xpayah nk cakap la perasaan ni bagaimana.. xboleh lari daripada kesedihan! mujur ade keluarga yang selalu paham keadaan diri ini terutama bonda tercinta! kawan2 pn ade juga bagi semangat, nasihat.. terima kasih semua..
Sehinggalah suatu hari diri ini terasa ingin bersendiri.. termenung.. memikirkan dosa2 semalam.. merintih.. menangis mengadu pada Yang Maha Esa..''Ya Allah..Tuhan Yang Maha Pemurah..terasa diri ini adalah insan yang paling hina..oleh itu berikanlah aku keampunan-Mu..hanya pada-Mu aku bermohon..limpahkan lah aku hidayah dan petunjuk dari-Mu ya Rabb..aku pernah mencintai seorang hamba-Mu..jika dia betul2 untukku satukanlah kami apabila tiba masanya nanti..dan jika Engkau telah menetapkan yang terbaik untukku darinya, bantulah aku untuk melupakannya..bantulah aku untuk sentiasa mengingati-Mu, bersyukur pada-Mu dan sentiasa bersujud pada-Mu..berikanlah aku keampunan walaupn dosaku setinggi gunung2, seluas2 lautan..sesungguhnya aku tidak layak jejakkan kaki ini ke Syurga-Mu..sungguhpun begitu, aku tidak pula berdaya untuk ke Neraka ya Allah..ampuni lah dosa2 ku yang telah lalu, dan yang akan datang..terima lah taubat hamba-Mu yang dhaif ini..ameen ya Rabbal alamenn.."

Dah buat solat hajat, solat istikharah, baca Kalam Allah tu..baru lah hati ini terasa sedikit tenang..insyaAllah keputusan yang Allah bagi lebih baik..sekarang diri ini lebih tenang bila mula belajar untuk mencintai-Nya.. nikmat dan hidayah yang Allah dah kurniakan ini insyaAllah akan sy manfaatkn sebaik mungkin.. kini sy masih mencari..eh2 bukan cari calon laaa..sy masih mencari, dahagakan ilmu untuk dekatkan diri dengan Allah s.w.t.. 

Dah tu ramai plak kawan2 duk bagi persoalan ''bila nak kahwin?" jawab je "belum sampai seru..masih belum jumpa yg betul2 sesuai..doa2kan supaya dapat suami soleh eh!" heheheee..betul..buat masa sekarang sy serahkan semuanya pada Allah.. kerana Dia lebih mengetahui.. ada hikmah di sebalik semua ini..insyaAllah..

Inilah jalan hidupku.. semuanya sudah ditentukan oleh-Nya.. Allah Maha Mengetahui apa yang kita tidak ketahui.. usahlah salahkan pada takdir semata..

Hmm..rasanya sampai disini dululah ya.. insyaAllah jika ada kesempatan, tangan ini akan segera melakarkan setiap bait2 pada entry ini..mohon maaf jika penulisan ini kurang elok atau ada memakan hati mana2 pihak..yang baik itu datangya dari Allah, mana yang khilaf datangnya dari diri saya sendiri.. ;)


No comments:

Post a Comment