Thursday 16 June 2011

La Tahzan, innallahama'ana..nukilan dan renungan buatku dan juga sahabat2...

* Kata ini ku ukirkan tulus untuk diri sendiri mahupn sahabat2 seperjuangan..tidak tercalit sedikit pun perasaan mahu menyindir..

  Apabila angin bertiup kencang, hilang rasa bayu yg menguis lembut..Apabila hujan deras berjatuhan, tak terasa kelopak mata ini bersinar dek air mata..yang akhirnya gugur juga manik2 ini ke bumi Allah..tak terungkap betapa besarnya kuasa Allah..tak terjangkau indahnya nikmat yang telah Allah berikan..menyesal erti dosa..mengenal erti payah..hati ini kuat mengatakan..''ini lah air mata berupa ujian yang datang dari Allah berserta kasih sayang-Nya..terima kasih kerana telah menganugerahkan aku segulung keinsafan..sebutir hidayah buat hamba-Mu yang dhaif ini..

  Malunya aku ya Allah..malunya aku kerana setelah aku jatuh tersungkur barulah aku mahu untuk mengingati-Mu..[ air mata ini bercucuran lagi saat jari jemari deras menekan kekunci..]

  Walaupun aku sendiri sedar ujian yang diberikan tidak sehebat ujian-Mu ke atas pejuang-pejuang islam terdahulu..Hanya sekecil titik saja ujian yang Engkau berikan padaku..tetapi aku sudah terasa seperti tidak mampu untuk menghadapi..bantulah aku Ya Allah..terlalu banyaknya anganku di dunia ini bahkan untuk menjadi seorang hamba yang taat pada suruhan-Mu..tetapi aku rebah oleh hasutan yang tiba..

  Ya Allah..sentiasa lah bagi jalan padaku agar aku sentiasa berada di landasan-Mu..ikhlaskan lah hatiku dalam setiap kejadian..kuatkan lah hati yang sentiasa lemah ini agar tidak mudah mendengar bisikan2 hitam yang boleh membuat aku jatuh lagi..yang boleh membuatkan aku jauh dari-Mu..sentiasalah dekatkan diriku dengan-Mu..dekatkan lah aku dengan sahabat2 yang boleh sama membimbing aku ke jalan-Mu..aku tahu mereka juga merasakan hal yang sama denganku..sentiasa ingin berada dekat dengan-Mu..oleh itu berikan lah kami petunjuk-Mu ya Allah..supaya kami tidak lagi lari jauh dari jalan yang Engkau tetapkan..
Ya Rabb..janganlah Engkau biarkan kami terus berada di bawah..setelah kami jatuh..atau tidak mampu bangun kembali..hanya Engkau mulanya dan Engkaulah akhirnya..

  Ya Tuhanku..selama 22 tahun aku hidup di bumi-Mu..yang aku pinjam dari-Mu..tidak sedarkah aku pada dosa2 yang aku coretkan pada mulanya ia adalah putih..tidak terhitung dosa2 ini ya Allah..aku hanya mengejar dunia semata..lupanya aku pada akhirat..oleh itu ampunilah dosa2 ku Ya Allah..tetapkanlah jiwa ini hanya kerna-Mu..

  Layakkah aku menatap wajah2 pejuang-Mu..layakkah aku berada di antara mereka..tidak...sungguh aku tidak layak..setidaknya Engkau kurangkanlah azab dan deritaku di alam sana nanti Ya Tuhanku..paling tidak, izinkan aku untuk melihat indahnya Syurga-Mu walaupun ia sekadar di ekor mataku..izinkan aku untuk menghidu harum kasturi yang datangnya dari Syurga-Mu..cuma harapanku..

  Aku tahu Engkau tidak akan selamanya membiarkan aku dan orang2 yang dekat denganku hanyut...kerana aku dan mereka tahu..ketetapan-Mu tidak akan berubah..Engkau lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kami..

  Jari jemari ini tidak mampu lagi untuk menekan kekunci..mata ini tidak mampu lagi membaca jelas dek mata yang selalu dilanda badai..apa yang termampu..HATI..selalu berdoa mengharapkan keampunan dari-Nya..TANGAN..selalu menampung hati untuk menadah tangan berdoa kepada-Nya..SUARA..merintih sayu menyuara dan mengiakan apa yang hati turut rasakan saat ini..MATA..memaksa manik2 jernih ini jatuh bertaburan di bumi Tuhan..

  Ya Allah..Engkaulah saksi..bahkan alam ini turut menjadi saksi..Engkau lebih mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui...:(

No comments:

Post a Comment