Thursday, 16 June 2011

La Tahzan, innallahama'ana..nukilan dan renungan buatku dan juga sahabat2...

* Kata ini ku ukirkan tulus untuk diri sendiri mahupn sahabat2 seperjuangan..tidak tercalit sedikit pun perasaan mahu menyindir..

  Apabila angin bertiup kencang, hilang rasa bayu yg menguis lembut..Apabila hujan deras berjatuhan, tak terasa kelopak mata ini bersinar dek air mata..yang akhirnya gugur juga manik2 ini ke bumi Allah..tak terungkap betapa besarnya kuasa Allah..tak terjangkau indahnya nikmat yang telah Allah berikan..menyesal erti dosa..mengenal erti payah..hati ini kuat mengatakan..''ini lah air mata berupa ujian yang datang dari Allah berserta kasih sayang-Nya..terima kasih kerana telah menganugerahkan aku segulung keinsafan..sebutir hidayah buat hamba-Mu yang dhaif ini..

  Malunya aku ya Allah..malunya aku kerana setelah aku jatuh tersungkur barulah aku mahu untuk mengingati-Mu..[ air mata ini bercucuran lagi saat jari jemari deras menekan kekunci..]

  Walaupun aku sendiri sedar ujian yang diberikan tidak sehebat ujian-Mu ke atas pejuang-pejuang islam terdahulu..Hanya sekecil titik saja ujian yang Engkau berikan padaku..tetapi aku sudah terasa seperti tidak mampu untuk menghadapi..bantulah aku Ya Allah..terlalu banyaknya anganku di dunia ini bahkan untuk menjadi seorang hamba yang taat pada suruhan-Mu..tetapi aku rebah oleh hasutan yang tiba..

  Ya Allah..sentiasa lah bagi jalan padaku agar aku sentiasa berada di landasan-Mu..ikhlaskan lah hatiku dalam setiap kejadian..kuatkan lah hati yang sentiasa lemah ini agar tidak mudah mendengar bisikan2 hitam yang boleh membuat aku jatuh lagi..yang boleh membuatkan aku jauh dari-Mu..sentiasalah dekatkan diriku dengan-Mu..dekatkan lah aku dengan sahabat2 yang boleh sama membimbing aku ke jalan-Mu..aku tahu mereka juga merasakan hal yang sama denganku..sentiasa ingin berada dekat dengan-Mu..oleh itu berikan lah kami petunjuk-Mu ya Allah..supaya kami tidak lagi lari jauh dari jalan yang Engkau tetapkan..
Ya Rabb..janganlah Engkau biarkan kami terus berada di bawah..setelah kami jatuh..atau tidak mampu bangun kembali..hanya Engkau mulanya dan Engkaulah akhirnya..

  Ya Tuhanku..selama 22 tahun aku hidup di bumi-Mu..yang aku pinjam dari-Mu..tidak sedarkah aku pada dosa2 yang aku coretkan pada mulanya ia adalah putih..tidak terhitung dosa2 ini ya Allah..aku hanya mengejar dunia semata..lupanya aku pada akhirat..oleh itu ampunilah dosa2 ku Ya Allah..tetapkanlah jiwa ini hanya kerna-Mu..

  Layakkah aku menatap wajah2 pejuang-Mu..layakkah aku berada di antara mereka..tidak...sungguh aku tidak layak..setidaknya Engkau kurangkanlah azab dan deritaku di alam sana nanti Ya Tuhanku..paling tidak, izinkan aku untuk melihat indahnya Syurga-Mu walaupun ia sekadar di ekor mataku..izinkan aku untuk menghidu harum kasturi yang datangnya dari Syurga-Mu..cuma harapanku..

  Aku tahu Engkau tidak akan selamanya membiarkan aku dan orang2 yang dekat denganku hanyut...kerana aku dan mereka tahu..ketetapan-Mu tidak akan berubah..Engkau lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kami..

  Jari jemari ini tidak mampu lagi untuk menekan kekunci..mata ini tidak mampu lagi membaca jelas dek mata yang selalu dilanda badai..apa yang termampu..HATI..selalu berdoa mengharapkan keampunan dari-Nya..TANGAN..selalu menampung hati untuk menadah tangan berdoa kepada-Nya..SUARA..merintih sayu menyuara dan mengiakan apa yang hati turut rasakan saat ini..MATA..memaksa manik2 jernih ini jatuh bertaburan di bumi Tuhan..

  Ya Allah..Engkaulah saksi..bahkan alam ini turut menjadi saksi..Engkau lebih mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui...:(

Wednesday, 15 June 2011

Jalan Hidupku..~

Bismillahirrahmanirrahim.. Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani..
 
Akhir-akhir ini, selalu jer kita dengar pasangan tu putus cinta pasangan ni cintanya tiada kesampaian.. kan?? kenapa?? tepuk dada tanya lah iman.. mungkin kita hanya merancang tapi sebaik-baik penentu adalah Allah s.w.t.. mungkin cinta yang tiada redha Illahi, ataupun Allah s.w.t sengaja temukan kita dengan orang yang salah dahulu.. kenapa?? sebenarnya Allah ni cemburu juga.. cemburu?? knp cemburu?? yelaa..Dia cemburu bila cinta kita pada manusia melebihi cinta kita kepada-Nya.. Allah taknak kita terus hidup sebagai seorang yang alpa.. lalai pada suruhan-Nya.. percaya tak yang Allah s.w.t terlalu sayangkan kita semua?? betul... buktinya sehingga ke hari ini kita masih lagi diberi peluang untuk hidup di bumi Allah yang aman ini.. masih boleh jumpa kawan2, buat keje tu buat keje ni.. dan yg penting masih dapat tatap wajah mak abah kita kn (pd yang punya ibu bapa syukurlah..sy hanya ada mak jer membesarkan sy smpai sekarang..abah meninggal di waktu sy berusia 6 tahun lg..) susahnya kn mak besarkan 8 orang anak??boleh pasti ke 8 orang anak ni leh jaga mak nanti?? insyaAllah kenapa tidak kn..

Sebut pasal cinta ni.. sy pn pernah juga bercinta.. (cinta monyet..macam2 la kn??) biasa la semakin meningkat usia kita semakin banyak dugaan yang Allah bagi.. tetapi cinta tu sia2 la kot rasanya.. walaupon cinta bagai nak rak.. knp putus?? percaya tak bila sy ckp masa sy msh berhubung dengannya dia kata dia akan bertunang dengan orang lain.. hati mana yang tak sedih kn? berbalik pada ayat ''kita hanya merancang, tetapi Allah yang menentukan..'' mungkin dah tiada jodoh..nak buat mcm mana kn? arghh masa putus cinta tu xpayah nk cakap la perasaan ni bagaimana.. xboleh lari daripada kesedihan! mujur ade keluarga yang selalu paham keadaan diri ini terutama bonda tercinta! kawan2 pn ade juga bagi semangat, nasihat.. terima kasih semua..
Sehinggalah suatu hari diri ini terasa ingin bersendiri.. termenung.. memikirkan dosa2 semalam.. merintih.. menangis mengadu pada Yang Maha Esa..''Ya Allah..Tuhan Yang Maha Pemurah..terasa diri ini adalah insan yang paling hina..oleh itu berikanlah aku keampunan-Mu..hanya pada-Mu aku bermohon..limpahkan lah aku hidayah dan petunjuk dari-Mu ya Rabb..aku pernah mencintai seorang hamba-Mu..jika dia betul2 untukku satukanlah kami apabila tiba masanya nanti..dan jika Engkau telah menetapkan yang terbaik untukku darinya, bantulah aku untuk melupakannya..bantulah aku untuk sentiasa mengingati-Mu, bersyukur pada-Mu dan sentiasa bersujud pada-Mu..berikanlah aku keampunan walaupn dosaku setinggi gunung2, seluas2 lautan..sesungguhnya aku tidak layak jejakkan kaki ini ke Syurga-Mu..sungguhpun begitu, aku tidak pula berdaya untuk ke Neraka ya Allah..ampuni lah dosa2 ku yang telah lalu, dan yang akan datang..terima lah taubat hamba-Mu yang dhaif ini..ameen ya Rabbal alamenn.."

Dah buat solat hajat, solat istikharah, baca Kalam Allah tu..baru lah hati ini terasa sedikit tenang..insyaAllah keputusan yang Allah bagi lebih baik..sekarang diri ini lebih tenang bila mula belajar untuk mencintai-Nya.. nikmat dan hidayah yang Allah dah kurniakan ini insyaAllah akan sy manfaatkn sebaik mungkin.. kini sy masih mencari..eh2 bukan cari calon laaa..sy masih mencari, dahagakan ilmu untuk dekatkan diri dengan Allah s.w.t.. 

Dah tu ramai plak kawan2 duk bagi persoalan ''bila nak kahwin?" jawab je "belum sampai seru..masih belum jumpa yg betul2 sesuai..doa2kan supaya dapat suami soleh eh!" heheheee..betul..buat masa sekarang sy serahkan semuanya pada Allah.. kerana Dia lebih mengetahui.. ada hikmah di sebalik semua ini..insyaAllah..

Inilah jalan hidupku.. semuanya sudah ditentukan oleh-Nya.. Allah Maha Mengetahui apa yang kita tidak ketahui.. usahlah salahkan pada takdir semata..

Hmm..rasanya sampai disini dululah ya.. insyaAllah jika ada kesempatan, tangan ini akan segera melakarkan setiap bait2 pada entry ini..mohon maaf jika penulisan ini kurang elok atau ada memakan hati mana2 pihak..yang baik itu datangya dari Allah, mana yang khilaf datangnya dari diri saya sendiri.. ;)


Monday, 13 June 2011

Tiga Tetamu Misteri..

Assalamu’alaikum wbt…
~Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang~

Seorang isteri tinggal di rumahnya bersendirian. Suami dan anaknya pergi bekerja di kebun berdekatan. Sedang dia sibuk menyediakan makanan tengah hari, datang tiga orang tetamu yang begitu tua memberi salam di hadapan rumahnya.

Setelah menjawab salam, dia berkata,“Saya tidak dapat menjemput tuan-tuan masuk ke dalam rumah kerana suami saya tiada. Sudikah tuan-tuan duduk di halaman sementara menunggu suami saya pulang?”

Salah seorang daripada mereka berkata,“Tidak mengapa, biar kami menunggu di luar.”

Sejurus si suami pulang, mereka bersalaman dan para tetamu itu memperkenalkan diri.

“Saya KEJAYAAN,” kata lelaki pertama.

“Saya KEKAYAAN,” kata lelaki kedua.

“Dan saya KASIH SAYANG,” ujar lelaki tua yang terakhir.

Si lelaki menjemput para tetamunya masuk. Namun, yang paling tua antara mereka berkata, “Hanya seorang daripada kami yang boleh masuk.”

“Jadi kami terpaksa terpilih antara kamu bertiga?”

“Ya,” jawab mereka.

“Tunggu, kami berunding dahulu,” pinta tuan rumah.

“Kita pilih kekayaan,” cadang si isteri. “Semoga rumah kita dilimpahi kekayaan. Dengan kekayaan, kita boleh mendapat apa sahaja yang kita dambakan selama ini.”

“Tidak,” kata si ayah. “Apa kata kita pilih kejayaan. Apabila kita berjaya, pasti kita akan dapat apa harta. Bukan itu sahaja, malah banyak lagi.”

“Ayah, ibu. Saya cadangkan kita pilih kasih sayang,” kata si anak. “Biarlah kita hidup seperti hari ini. Hidup bersederhana tetapi ianya penuh dengan kasih sayang. Saya gembira dan merasa amat bahagia bila ayah dan ibu saling berkasih sayang dan menyayangi saya…”

Kedua suami isteri itu tersentak dengan pandangan si anak yang begitu murni.

“Baiklah, kita akan jemput kasih sayang masuk ke dalam rumah kita,” kata si ayah.

“Tuan-tuan yang dihormati, kami mengambil keputusan untuk menjemput kasih sayang sebagai tetamu. Kami mohon maaf kerana menolak tuan kekayaan dan kejayaan kerana itu jua yang tuan-tuan minta.”

Maka tetamu kasih sayang masuk ke dalam rumah mereka, namun diiringi oleh kedua-dua orang tua yang lain. Tuan rumah terkejut melihat ketiga-tiga masuk ke dalam rumah.

“Eh, maafkan saya! Mengapa tuan-tuan semua masuk? Bukankah tadi kami hanya memilih kasih sayang?”

“Anakku, jika kau menjemput kasih sayang bererti kau juga menjemput kekayaan dan kejayaan. Sudah menjadi prinsip kami, kami akan pastikan ke mana sahaja kasih sayang pergi, kami akan mendampinginya.”

Mendengar yang demikian, lelaki, isteri dan anaknya tersenyum gembira. Alhamdulillah!

PENGAJARAN: Keluarga yang berkasih sayang mempunyai segala kebaikan. Dengan kasih sayang, kejayaan dan kekayaan akan menyusul. Jika bukan kekayaan harta, mereka akan meraih kekayaan jiwa atau lebih daripada itu mereka akan memperoleh kedua-duanya sekali – karya harta, karya jiwa!

Dekatkanlah Diri Dgn Allah, Kita Takkan Rugi..!!

A : "weh kau tahu x bfriend aku call aku 3x shri,love of my life(wt muka)..
B : "oh really? lover aku call aku 5x shri (muka bgga)
A : Bestnya,byk crdit lover kau?.
B : xlah ni cnnection wless
A : (muka xpuas hati) hmm..kul brp dia call?
B : SUBUH, ZOHOR, ASAR, MAGHRIB and ISYA'. Nak rmntik aku plk call DIA kul 2-3 pg cmtu. Msa Dhuha pun ada.
●●●●⊱●●⊱●●⊱Sebar-sebarkan,Semoga Bermanfaat ●●⊰●●⊰●●●●

Thursday, 9 June 2011

:: JoM JaDi oRaNG aSiNG! ::

....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-

senyum and baca.. macam biasa la ye.


semalam gila.. hari ni asing..macam-macam la kn??

semua setuju untuk tak jadi orang gila kan?

tapi.. hari ni.. saya nak ajak semua orang jadi 'asing' @ 'pelik' @ 'janggal' @ 'dagang'..

kenapakah?
adakah saya tak berapa nak sehat?

owh.. tidak.. saya sihat walafiat..


yang ini lebih jelas kalau tak nampak apa yang ditulis dalam pic kat atas ni :
Daripada Abu Hurairah r.a.: Bersabda Rasulullah SAW :

"Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing). Dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang orang yang asing".

H.R. Muslim

korang paham ke?

tak ea?

maksudnya macam ni.. 
mula-mula dulu ajaran Islam datang ke Mekah dalam keadaan asing.. bayangkan semua orang berada dalam jahiliah. hanya Nabi SAW dan beberapa orang sahabat lain sahaja yang beriman dengan Allah SWT..

kalau semua orang jalan guna TANGAN, tiba-tiba datang seorang manusia yang jalan guna KAKI.. asing and pelik tak orang yang jalan guna KAKI tu?
asing lah jugak dalam konteks ayat kat atas ni.. tapi.. siapa yang betul sebenarnya?
mestilah yang berjalan guna KAKI tu.. kan?

konsep dia macam tulah..

cuba bayangkan.. seorang remaja yang tak suka tengok bola, tak suka main game, tak pergi tengok wayang, seorang yang tak suka melawa, seorang yang tak suka lepak-lepak buang masa, seorang yang tak kenal siti nurhaliza, dan konfius apabila disebutkan NORA ELENA kepadanya.. pelik ke dia tu?

sekarang ni, orang pakai tudung labuh dikata ekstrem.. orang buat baik dikata menunjuk.. kalau tak suka tengok bola tapi suka pergi ceramah dikata pelik.. kalau tak pernah tengok wayang dikatakan ASING..

memang orang yang macam tu nampak asing..
tapi..

i will say, dia adalah ORANG ASING YANG BERUNTUNG!

so, jom jadi ORANG ASING!
bukan MAKHLUK asing yang naik UFO tu ea..

jom! jom!

sama-sama memperbaiki diri..and menghiasi peribadi.

biar PELIK pada pandangan manusia SEBAB yang penting adalah siapa kita pada pandangan ALLAH.

Wednesday, 8 June 2011

Betul Ke Wahai Wanita..??

siapa kata jadi perempuan tu senang?

nak kena tutup sana, tutup sini

tengok budak lelaki, pakai baju pagoda pon orang x bising

perempuan, stoking pon kena pakai

cuba suruh budak lelaki jadi perempuan satu hari

komfem x tahan bertutup semua

tapi, perempuan cool jek

tengah panas pon boleh lagi pakai jubah, hebat kan perempuan?

siapa kata jadi perempuan tu senang?

tiap2 bulan, mesti ada penyakit

nak pergi kelas pon susah

cuba tengok budak lelaki , selamber jek

kadang2 setahun sekali pon susah nak dapat sakit

tapi, perempuan hidup berpuluh2 tahun dgn penyakit tiap2 bulan, survive je

tengah2 sakit pon boleh senyum lagi sampai orang pon x perasan yg dia sakit

hebat kan perempuan?

siapa kata jadi perempuan tu senang?

hati mereka Allah jadikan lembut betul

cepat je sensitif

cuba tengok orang putus cinta

selalu perempuan yg paling susah nak lupa

lelaki lepas putus cinta cepat jek pasang baru

cuba pergi wayang tengok cerita hindustan

siapa yg paling teruk menangis?

perempuan kan?lelaki boleh gelak2 lagi

lembut tak lembut hati perempuan

tapi dengan hati yg lembut tu perempuan dapat mengagumkan lelaki

hebat tak perempuan?

disebabkan susahnya nak jadi perempuan ni lah, ramai perempuan yg merajuk dengan Allah

diorang cakap, Allah x adil

kenapa Allah lebihkan lelaki?

kenapa perempuan kena dengar cakap suami?

kenapa syurga perempuan terletak di bawah kaki suami?

padahal jadi perempuan tu sangatlah susah

bak kata orang, nak jaga 10 anak lelaki, x susah macam nak jaga sorang anak perempuan

dan disebabkan perasaan negatif dekat Allah ni, ramai perempuan2 kat luar sana yg rebel

diorang pakai pakaian yg tidak menutup aurat dengan alasan, 'lelaki x payah tutup pon'

diorang berani bertepuk tampar dengan lelaki

diorang sanggup gadaikan diri diorang sbb percaya dengan janji manis kekasih yg busuk hati

kesian kan kat diorang?

disebabkan fikiran yg negatif terhadap Allah, diorang sanggup rosakkan diri diorang

diorang cakap diorang buat macam tu sbb Allah x adil

persoalannya sekarang

betul ke Allah x adil dengan perempuan?

betul, syurga perempuan terletak di bawah kaki suami

tapi, cuba ingat balik, syurga seorang anak lelaki terletak di bawah kaki siapa kalau bukan kaki ibunya?

betul, isteri kena ikut cakap suami

tapi, seorang anak lelaki kena taat pada ibunya 3 kali lebih utama daripada ayahnya

x adil lagikah Allah pada perempuan?

Allah bukan setakat adil, tapi Allah tu sangat sayang kat perempuan

untuk lelaki, syurga isterinya terletak di bawah kakinya

kalau paling banyak dia ada 4 orang isteri

cuma ada 4 orang yg syurganya bergantung pada seorang lelaki tu

tapi perempuan, ditakdirkan ada 15 orang anak lelaki

bermakna ada 15 orang yg syurganya terletak pada seorang perempuan tu

mashaAllah, hebatnya perempuan kan?

kenapa perempuan hebat?sebab kasih sayang Allah yg jadikan kita hebat

cuba dengar pula lagu2 yg berkumandang dekat radio

banyak lagu pasal perempuan kan?

jarang kita dengar lagu pasal lelaki

sayang x sayang Allah tu dekat perempuan, sampai perempuan dikasihi macam tu sekali dekat dunia

masih x adil lagikah Allah dekat perempuan?

Allah sebenarnya terlampau adil dekat perempuan

sampaikan disebabkan susahnya nak jadi perempuan ni

perempuan senang nak masuk syurga

tengok hadis ni

"Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai."

(Hadis Riwayat Ahmad)

x adil lagikah Allah dekat perempuan?

oh perempuan, sedarlah

betapa sayangnya Allah padamu

betapa cintanya Allah padamu

tapi, kenapa kamu nak rosakkan diri kamu kerana fikiran2 negatif yg x berasas dekat Allah?

Allah jadikan perempuan tu sebagai hiasan dunia

bayang, dunia yg besar ni, dunia yg cantik ni, kita jadi hiasan

dan seindah2 hiasan tu adalah wanita solehah

kesiannya dekat perempuan yang tolak untuk jadi seindah hiasan kan

Di Sebalik Mati....

Bila sebut pasal mati..ada yang gerun.Pada yang jenis kuat mengelamun,ingat umur akan panjang bertahun-tahun tu yang buat dosa bertimbun-timbun.

Mati akal, jalan mati dan ikat mati walaupun ada perkataan mati tapi kita tidak takut kerana ia memang tidak ada kena mengena dengan kematian atau urusan pengebumian.


2.  Tiadanya gelaran Datuk Seri, Datuk Paduka, Datin, PJK, AMN, KLW, ABC dan pelbagai annugerah lain disebut semasa talkin dibaca.Hanyalah gelaran arwah yang kekal bersama korang.


3.  Bukan BMW, Ferrari, Waja, Viva, atau berbagai jenis kereta lagi yang membawa korang ke kubur tapi hanyalah van mayat yang jauh bezanya dengan kereta kesayangan semasa korang hidup.


4.  Takkan adanya alunan muzik, punk, hip hop, balada atau tradisional yang selalu korang selalu dengar semasa hidup mengiringi korang ke lubang kubur kecuali irama tangisan atau ayat-ayat suci kalam allah.


5.  Tiada jeans, skirt, t-shirt atau bermacam fesyen pakaian yang sering dipakai semasa hidup kecuali kain kafan berwarna putih sahaja yang dipakaikan tanpa mengira orang kaya atau miskin.


6.  Bukan bersemadi di rumah teres, apartmen atau bangle berkolam renang yang selalu dibanggakan semasa hayat tetapi hanya tubuh terbujur kaku senderian di liang lahad berukuran lebih kurang semuat korang.