Thursday, 2 June 2011

~Betapa Aku Telah Lari Jauh DariMu Ya ALLAH...*_*

Dengan nama ALLAH yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Ya Tuhanku, aku akui kekuasaan-Mu, nikmat lagi rahmat buat diriku tak terbalas olehku. Segala pujian bagi-Mu Ya ALLAH,Tuhan Yang Maha Pengasih. Selawat dan salam buat kekasih-Mu,Nabi Muhammad S.A.W,keluarga serta sahabat baginda S.A.W.

Ya ALLAH,
Sunyi malam ciptaan-Mu telah menggamit hatiku untuk meluahkan pendaman yang telah lama kusimpan.Tenang angin hembusan malaikat-Mu menaikkan rasa sayu dan menambahkan keinginanku terhadap maghfirah-Mu.Namun aku sedar siapalah diri ini. Terlalu kecil untuk dipandang,terlalu hina untuk dikasihi,terlalu kotor untuk didampingi Tuhan Yang Maha Agung.

Ya Tuhanku,
Jika dahulu,titisan air mata kekesalan sering dititiskan untuk-Mu, namun kini aku tercari-cari kemana hilangnya. Pastinya segala dendaman dosa telah menjadi kubu dan menghalang diri ini memperoleh ketenangan hakiki. Jika dahulu,kerap kali lidah ini memohon keampunan-Mu, tetapi kini anggota ini banyak sekali menyumbang dosa, kata-kata dusta dan sia-sia menjadi hiasan lisan yang meragut kesucian iman dan aku semakin tenggelam dalam lautan mungkar dan noda.


Ya Rahman,
terasa benar hati ini sekeras batuan dipantai. Kalimah suci dari kitab-Mu tidak lagi berkesan untuk memberi keinsafan pada diri ini. Bingkisan nasihat dan teguran langsung tidak melekat pada dinding hati ini sebagai peningkat tahap keimanan kepada-Mu. Sekalipun aku sedar, namun diri ini terlalu berat untuk memohon keampunan-Mu. Kadang-kala aku lupa,lalai dan selalu merasa sukar untuk mencapai keikhlasan dalam panjatan doa-doa seharian kepada-Mu.


Ya Jabbar,
Segala perlakuan dan kata-kata dilontar tanpa menyedari Engkau Maha Melihat dan Maha Mendengar.Ibadat yang dilakukan tiada didahului dengan keinginan memperolehi REDHO-MU.Aku seumpama melangkah jauh dari-Mu dan hakikatnya Engkau tidak pernah lupa padaku. Terbukti apabila nikmat dan kurniaan dari-MU kekal Engkau anugerahkan. Pelbagai bentuk ujian Engkau turunkan agar diri ini sedar segala kesilapan dan kembali mendekati-MU. Dan disinilah aku berteleku diatas hamparan usang menghadap kiblat-Mu,memohon keampunan yang tidak pasti kumiliki.

Ya Ar-Rahim,
Hinanya hamba-Mu ini....
Ya ALLAH,apabila jasad dan hati ini tidak tahan dengan ujian barulah diri-Mu didekati. Kemanakah hilangnya ikrar dan janji yang dilafazkan setiap hari untuk bergantung dan berserah diri kepada ALLAH setiap masa dan ketika? Adakah NERAKA-MU yang bakal dihuni kerana keingkaran diri daripada menurut perintah-Mu. NA”UZUBILLAHI MIN ZAALIK... JAUHKAN AKU DARI SEKSA-MU YANG PEDIH...


Ya Aziz,
Entah sampai bila aku harus berterusan begini. Kekadang patuh dan menumpahkan sepenuh cinta kepada-Mu. Kekadang berlaku mungkar dan khianat pada janji sebagai hamba dan khalifah-Mu. Tetapkanlah IMAN DIHATI INI YA ALLAH. Dan bantulah aku untuk melakukan segala amanah sebagai hamba-Mu dan KHALIFAH dimuka bumi-Mu. Lenturkanlah kekerasan hati ini dan kurniakanlah KEREDHOAN-MU...

Ya ALLAH,
Terimalah sebenar-benar pengakuan yang dilafazkan oleh hamba-Mu yang kejahilan ini. Seandainya hidupku ini hanya menambah MURKA-Mu dan membebankan diri ini dengan tanggungan dosa, Engkau bantulah diri ini untuk berubah kepada yang lebih baik. Sekiranya mati itu lebih baik bagiku, Engkau matikanlah aku dalam HUSNUL KHOTIMAH. SESUNGGUHNYA ENGKAULAH TUHAN YANG MAHA MENGABULKAN SEGALA DOA DAN PERMINTAAN HAMBA-MU…

Ya ALLAH..
Anugerahkanlah sedikit rasa cinta pada Mu Tuhan, agar aku tidak mencintai selain Mu. Supaya apa yang ada, ku korbankan untuk Mu, atau berilah sedikit rasa takut pada Mu Tuhan, agar aku dapat mengawal diri ku patuh pada suruhan Mu, menjauhi larangan Mu. Hidupkanlah jiwa aku dengan mengingati Mu Tuhan. Bangunkanlah jiwa aku dengan takut kepada Mu, agar rasa kehambaan ku subur di dalam jiwa ku, cinta dan takut memenuhi jiwa ku, inilah yang akan menyelamatkan aku. Kalau tidak kerana ini sudah tentu aku lalai dengan Mu selalu, aku lupa suruhan Mu dan larangan Mu, Setiap waktu nafsulah yang mempengaruhi ku, syaitanlah yang akan menipu daya ku..

Robek -robeklah hatiku ini dengan takutkan-Mu, pecah-pecahkanlah hatiku dengan kehebatan-Mu, Hancur luluhkanlah hatiku dengan Jabbar dan Qahhar-Mu, Hiris-hirislah hatiku dengan Rahim dan Rahman-Mu, kecut dan reput-reputkanlah hatiku dengan Qudrat dan Iradah-Mu, agar jangan manusia dan kuasa merobek--robek hatiku, Supaya kebesaran manusia tidak pecah-pecahkan hatiku. Jangan sampai zalim dan kezaliman manusia menghiris-hiris hatikku. Aku berlindung dengan-Mu daripada makhluk yang merosakkan hatiku, juga aku berlindung dengan-Mu, jangan sampai dunia dan nikmatnya merosak hatiku Tuhan, selamatkanlah hatiku daripada dirosakkan oleh pujian.

Ya ALLAH..
Peliharalah hatiku daripada nikmat dunia dan keindahannya, Tuhan apalah ertinya aku cintakan syurga-Mu. Pada hal hatiku tidak mencintai-Mu, Apalah ertinya aku takutkan neraka-Mu, sedangkan hatiku tidak takut dengan-Mu Tuhan! Hidayah-Mu yang kupinta, Taufiq-Mu yang aku mahu, Selamatkanlah aku Tuhan! Peliharalah aku, pimpinlah aku ke jalan keselamatan, Engkau adalah Tuhanku,pelindungku...

Ya ALLAH..
Dengan berkat nabimu dan berkat guruku luruskan hatiku agar agamaku lurus, betulkan hatiku agar ku ikhlas selalu, tetapkanlah hatiku agar ku tak tergugat dengan ujian yang menimpa, ya Allah Tuhan yang mencipta hati bersihkanlah hati ku agar mazmumah ku tidak merosakkan agamaku dan juga tidak merosakkan kehidupan orang lain. Wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati kuatkanlah hatiku agar keyakinanku tak berubah, supaya aku sentiasa tabah, Tuhan engkau rasakanlah hatiku sentiasa bersamamu supaya aku rasa ada kawan melindungku agar aku tak rasa sepi di dalam hidupku, aku merasa aku melanggar perintah dan aku sentiasa siap siaga menunaikan suruhanmu.

Ya ALLAH, Tuhan yg menjaga hati,
Baikilah hatiku, agar seluruh hidupku menjadi baik, supaya tidak khianat, dan tidak hasad, dan tidak berdendam sesama manusia, Tuhan, limpahkanlah ke dalam hatiku , Ilmu dan hikmat, hingga aku dapat menyuluh hati, dan menyuluh kehidupan ku, supaya lahir batin ku bersyariat, agar lahir batinku manjadi taat, Tuhan, aku harap engkau kabulkanlah doaku ini, amin..ya rabbal alamin...
PERKENANKANLAH YA ALLAH...


No comments:

Post a Comment